10 راهکار طراحی وب سایت برای جلب اعتماد کاربر

در قسمت اول 10 راهکار طراحي وب سايت براي جلب اعتماد کاربر چهار راهکار را بررسي کرديم، 1- به وعده هاي خود در طراحي سايت عمل کنيد! ، 2- رعايت اصول سازگاري در طراحي سايت، 3- طراحي وب سايت تميز باشد! ، 4- زمينه هاي يکسان در طراحي سايت داشته باشيد. در ادامه ميخواهيم 6 راهکار ديگر براي جلب اعتماد کاربر به وبسايت شما را ارائه نماييم.

5-با صداي خودتان در طراحي سايت صحبت کنيد!
هميشه، تقليد و پيروي کردن از ديگران، چيزي است که باعث حس بي اعتمادي به کاربر مي گردد. شما حتماً ديده ايد تجارت هايي را که از سعي ميکنند خود را چه از نظر نام و عنوان و چه از نظر ظاهر شبيه رقباي موفقشان نمايند، نمونه زنده آن، سوهان حاج حسين و پسران! که در شهر قم، زبان زد شده است. در حقيقت اين کار چيزي که در ذهن کاربراتان القا ميکند يک تقلب است! اين يعني اينکه شما در جلب اعتماد کاربر خود موفق نبوده ايد. بيشتر کارفرماها دوست دارند که طراحي وب سايتي شبيه به وب سايت هاي رقيب خود داشته باشد، اين حرفه طراح وب سايت است که بتواند او را از خطرهاي ايجاد شده براي ايجاد حس اعتماد کاربرانشان متوجه سازد.

3-webdesign-trust

6- سايت را براي کاربران طراحي کنيد، نه موتورهاي جستجو
افراط در سئو، چيزي است که محبوبيت و القاي حس اعتماد يک کاربر را خدشه دار ميکند. سئو در طراحي سايت، نقش بزرگي را ايفا ميکند، اينکه کدهاي سايت به چه صورتي در سايت نمايش درآيند، کلمات کليدي چگونه لينک شوند، تعداد استفاده از المان هاي مورد نياز در هر صفحه و بسياري از موارد ديگر هستند که در زمان طراحي سايت بايد در سئو در نظر گرفته شود. اگر در اين ميان کاربر را فرآموش کرده باشيد، تمام سعي خود را براي جلب اعتماد موتور جستجو به سايت خود به کارگرفته ايد و اين به معناي جلب اعتماد کاربر نيست!

کاربر با درک اينکه شما توانسته ايد به موتورهاي جستجو در اعلام نتايجش کلک بزنيد و رتبه خود را در کلمات کليدي که فقط براي جذب بازديد کننده به وب سايت شما در نظر گرفته شده و محتواي مورد جستجو را به درستي ارائه نميکند، حس بي اعتمادي نسبت به سايت شما پيدا خواهد کرد. ضمن اينکه اين روش ها در بلند مدت، توسط موتورهاي جستجو شناسايي ميشوند و هر آنچه يک شبه به دست آورده ايد، يک شبه از دست خواهيد داد.

7- انجام تغييرات به صورت آهسته در طراحي سايت
انسان به صورت معمول، از تغييرات ناگهاني دچار شک و ترديد ميگردد، حتي بعضاً در صورتي که اين تغييرات براي خود انسان شناخته شده نباشد، يک حس دروني به او دست ميدهد که باعث از دست رفتن اعتمادش نسبت به آن معلول ميگردد. مثال جالب اين عنوان، يک آزمايش است که در آن مهمانان يک هتل با مراجعه به پذيرش، با فردي در خصوص چگونگي اجاره اتاق صحبت ميکنند، پس از چند کلام صحبت، مهماندار خودکار خود را به زمين مي اندازد و زماني که به زمين مينشيند تا آن را بردارد، فرد ديگري با ظاهري متفاوت خودکار به دست از پشت ميز مهماندار بلند ميگردد و به ادامه بحث با مهمانان هتل مي پردازد. در اکثر موارد افراد متوجه اين تغيير فرد نمي گردند و آن را ابراز نميکنند ولي به صورت مشخصي حس گنگ و ناشناخته اي در ظاهرشان پديدار ميشود. اين در حقيقت همان چيزي است که در طراحي سايت با تغييرات مدام، پياپي و متنوع رخ ميدهد.

کاربر شما در هنگام مراجعه به وب سايتتان، ميخواهد از رويکرد منطقي تغييرات که براي او قابل درک، تشخيص و داراي روندي آهسته باشد برخوردار گردد، پس سعي کنيد به کاربران خود القا کنيد که شما همان کسي هستيد که در صفحه قبل هم بوديد !

8- طراحي سايت مطابق با تمايلات کاربر
هيچ انساني دوست ندارد متوجه شود که فريب خورده است و يا مجبور به انجام کاري شود که نميخواهد. اگر شما در ابتداي يک صفحه يک پاپ آپ تبليغاتي در نظر گرفتيد، در حقيقت به صورت مشخصي خواسته ايد آن چيزي که خودتان ميخواهيد را به زور به کاربر نشان دهيد! اين حس خوبي براي کاربر ايجاد نميکند. يا مثلاً اگر قرار است که با فروش اين فايل، نيازمندي هايي از کاربر را برطرف سازيد ولي اين فايل حاوي آن نيازمندي ها نيست، مصداق اصلي تقلب در سايت را پديد آورده ايد.

با کاربران خود صادق باشيد، همان چيزي را ارائه کنيد که ميگوييد، همان چيزي را بسازيد که کاربر ميخواهد تا حس اعتماد کاربر را نسبت به خود زنده نگاه داريد.

9- فرآيند هاي سايت را ساده طراحي کنيد، نا ساده لوحانه!
هميشه توجه کنيد، طراحي سايتي که بتواند به سادگي و با کمترين فرآيند هاي کاري به مخاطب آن چيزي که بايد را ارائه کند، اين نيست که شما کاربر را احمق فرض کنيد! توضيح واضحات، بيشتر از اينکه کارکرد مثبتي داشته باشد، باعث ايجاد حس توهين به کاربر شما خواهد شد. سعي کنيد مواردي را که کاربر خود ميتواند به سادگي کشف نمايد را براي کاربر نگاه داريد تا لذت درک و کشف آن را کسب نمايد.

اينکه در تمام صفحات و فرآيند هاي کاري شما بخواهيد توضيحات اضافه اي درج کنيد مسئله خوبي در حذب اعتماد کاربر نخواهد بود.

10 – در شخصي سازي مطابق با تمايلات کاربر زياده روي نکنيد!
چيزي که امروزه در جديدترين مقالات علمي طراحي سايت مشاهده ميشود، فرآيند هاي تشخيص خودکار سلايق کاربر از طريق بازخوردهاي کار با يک وب سايت است که مطابق با آن بتوان به ارائه محتوا و يا شکل ظاهري يک وب سايت پرداخت. در درجه اول به نظر ايده بسيار جالب و کاربردي مي آيد، اما هميشه يک نقطه بحراني همراه خود خواهد داشت و آن اين است که تا چه زماني و چه مقداري از چه اطلاعاتي را ميتوان از کاربر جمع آوري نمود که به او حس ورود به حريم خصوصي و رديابي او را ندهد.

اگر ميخواهيد در طراحي سايت خود از اين سيستم ها استفاده نماييد، هميشه مراقب اين موضوع باشيد که اعلام شناخت کامل از کاربر و ارائه محتوا مطابق با تمايلاتش، در بطن خود حس جاسوسي از کاربر را نيز ميتواند القا کند.