7 عامل موفقیت یا عدم موفقیت وب سایت ها در طراحی

موفقيت يک وب سايت هدف اصلي شکل گيري هر وب سايتي است. همه ما پس از بازديد از يک وب سايت، به صورت طبيعي در خصوص خوب يا بد بودن آن وبسايت به نظري خواهيم رسيد. بعضي از سايت ها براي ما بسيار خوش آيند هستند و باعث بازگشت چند باره ما به آن وبسايت در مرورهاي بعديمان در اينترنت ميشود ولي برخي ديگر از وب سايت ها را براي اولين و آخرين بار است که مشاهده ميکنيم و رغبتي براي مراجعه مجدد به آن نداريم. اما چه چيزي تعيين کننده اين است که يک وب سايت از نظر ما خوب است يا بد؟
براي تک تک افراد به صورت شخصي عواملي وجود دارد که مطابق با نيازها و سليقه هاي آن فرد رتبه دهي خوب يا بد يک وبسايت را تعيين ميکند و به همين علت ما نميتوانيم به صورت قطعي خوب يا بد بودن يک سايت را تشخيص دهيم ولي بسياري از ما بر اساس عوامل مشابهي به اين نتيجه دست پيدا ميکنيم. ذر ادامه ما 7 عامل را که فکر ميکنيم بيشترين نفوذ را در اين تصميم گيري دارند بيان ميکنيم.

1- هدف/ مهمترين عامل موفقيت يک وب سايت
هر وب سايتي بايد به صورت دقيق هدف خود را مشخص نمايد. مديران وبسايت و بلاگرها بايد درک قوي از آنچه ميخواهند به مخاطب خود القا کنند داشته باشند تا بتوانند براي رسيدن به آن هدف برنامه ريزي نمايند که چگونه سايت را مديريت کنند، چه محتوايي آماده کنند، چه پيامي را به بازديد کننده ارسال نمايند و تمام آنچيزي که به عهده يک مدير وب سايت است.
متاسفانه بسياري از مديران سايت ها با عجله و بدون تفکر در خصوص هدف ايجاد وبسايت خود کار را شروع ميکنند و به صورت مقطعي در دسته هاي مختلفي شروع به فعاليت ميکنند که با توجه به عدم ثبات و هدفگيري مناسب، توان وبسايت در جهت هاي مختلفي تقسيم ميشود و اين پراکندگي باعث عدم کسب موفقيت مي گردد.
هدف بايد نسبتا خاص باشد، به طور مثال هدفي مانند اينکه “من ميخواهم به بزرگترين کسب و کار اينترنتي در کشور برسم” هدف مناسبي نيست و به صورت دقيق بيان کننده آن چيزي که شما ميخواهيد انجام دهيم نميباشد. به جاي اين شما ميتوانيد بگوييد ” من ميخواهم از طريق وب سايتم مرجع اصلي معرفي خدمات خود و ارائه خدمات پشتيباني به مشتريا خود باشم”.
اين هدف گذاري حتي بايد قبل از طراحي سايت باشد، طراحي سايت شما نيز بايد به گونه اي باشد که بتواند هدف شما را سريعتر محقق و به مخاطب القا کند. اينکه جايگذاري عناوين، المان ها چگونه باشد، رنگ بندي سايت و نحوه نمايش چگونه تعريف شود کاملا مرتبط با اين هدف ميباشد.
هرچه شما بتوانيد سريعتر، روانتر و با بيان هنرمندانه اين هدف را به مخاطب القا کنيد، شانس بيشتري در کسب موفقيت و القاي حس رضايت به بازديدکننده خواهيد داشت.

2- وضوح راهي براي کسب موفقيت سايت
ممکن است وب سايت شما هدف مناسبي هم داشته باشد، اما آيا اين هدف به روشني براي بازديد کننده قابل فهم و درک است ؟ در برخي از طراحي هاي وب سايت پيچيدگي ها و عوامل گرافيکي و افکت هاي تصويري باعث به حاشيه رفتن و سردرگمي بازديد کننده ميشود به صورتي که بيشترين توان بازديدکننده به درگير شدن در خصوص چگونگي کارکرد وب سايت ميشود و يا يک پيام که فاقد ارزش کافي براي بازديد کننده است بارها در قسمت هاي مختلف سايت تکرار ميشود.
همواره در طول طراحي وب سايت بايد در نظر گرفت که به صورت واضح هدف سايت به بازديد کننده منتقل گردد. اين وضوح با توجه به دسته بندي هاي محتلف سايت ها ميتواند متفاوت باشد، براي يک وب سايت فروشگاهي، اطلاع رساني دقيق در خصوص محصولات، نحوه ارسال، تمايزات فروشگاه و اين موارد بايد کاملا روشن و واضح براي بازديد کننده روش گردد. براي يک سايت خبري تحليلي نوع هدف گيري و دسته بندي اخبار يا مطالبي که در سايت قرار ميگيرد بايد روشن گردد تا به تصميم مخاطب براي مشترک سايت شدن و استفاده مکرر از اين سايت را تسهيل نمايد. همچين وب سايت هاي خدمات دهنده هم با توجه به خدماتي که ارائه ميدهند بايد توضيحات کامل و واضحي از فعاليت و روند کاري خود ارائه دهند.
در برخي موارد وضوح از طريق ساده کردن وب سايت محقق ميگردد. ساده کردن وب سايت تمام ضوائد و شلوغي هاي سايت را حذف ميکند و به صورت روش به سمت هدف خود ميرود. يکي از دلايلي که امروزه طراحي مينيماليسم رونق گرفته همين موضوع است.

6-bad-good-website

3- قابليت استفاده نياز اوليه کاربران سايت
هر وب سايتي که ميخواهد موفق باشد لازم است که مردم بتوانند از آن استفاده نمايند. سبک طراحي و ظواهر سايت هرگز نبايد جايگزين کارايي و قابليت استفاده بودن وب سايت گردد. اين قابليت استفاده برحسب نوع وبسايت ها متفاوت است. به طور مثال، يک وب سايت تجارت الکترونيک بايد به خوبي بتواند محصولات را نمايش دهد، قسمت جستجوي مناسبي داشته باشد، سبد خريد و روند فروش متناسب با خريد داشته باشد و يک وب سايت خبري بايد دسته بندي مناسب، تگ بندي مطالب، تسهيل در امر خواندن مطالب با رنگ بندي و سايز بندي قلم ها و زمينه و … داشته باشد.
سايت هايي که مشکل در قابليت استفاده خود دارند همواره در تلاشند تا بازديد کننده خود را با عوامل مختلفي در سايت نگه دارند اما چيزي که مشخص است، با توجه به سهولت تعويض سرويس دهنده ها در اينترنت براي بازديد کنندگان، آنها با کمترين مشکلي در روند کاري خود اقدام به ترک سايتي مينمايند که قابليت استفاده مناسبي نداشته باشد.

4- دسترس پذيري عاملي براي کسب موفقيت سايت
اغلب دسترس پذيري و قابليت استفاده با هم معنا ميشود ولي ميتوانيم آنها را دو عامل مجزا نيز بدانيم. اينکه يک محتوا از چه طريقي، جستجو شود و به مخاطب ارائه شود و همچنين وب سايت با چه مرورگرها، سيستم عامل ها و يا دستگاه هايي قابليت کارکرد داشته باشد را دسترس پذيري ميناميم. ممکن است يک وب سايت به خاطر ساختار طراحي بازديد کنندگان را مجبور به استفاده از يک مرورگر خاص و يا سيستم عامل مشخصي نمايد. اين عوامل باعث از دست رفتن کاربر خواهد شد.
معمولا وب سايت هاي موثر داراي سطح دسترس پذيري وسيعي ميباشند و به مخاطب خود اجازه انتخاب ميدهند.

5- تمرکز بر روي کاربر اولويت طراحي سايت
بازديد کننده يا کاربر هدف اصلي ما در يک سايت است پس بايد هدف و تمرکز ما براي براورده کردن نيازهاي کاربر باشد. در بسياري از موارد، در پروسه هاي طراحي وب سايت اهداف اصلي صاحب سايت از نيازهاي مورد نظر کاربران آن سايت پيشي ميگيرد و بايکديگر همخواني ندارند. اين يعني ما براي طراحي يک وب سايت، قبل از اينکه فکر کنيم ما چه ميخواهيم از وب سايتمان به دست بياوريم، بدانيم کاربر چه چيزي را ميخواهد از وب سايت ما به دست آورد، پس از اينکه اين موارد را براي کاربر فرآهم کرديم، اهداف خود را نيز در آن بگنجانيم تا بيشترين بهره را از سايت برده و رضايت بازديد کننده را کسب کنيم. نيازهاي کاربر همواره مقدم بر خواست هاي مدير يا صاحب وب سايت است.

6- جابجايي در محتوا يا ناوبري در سايت
امکان جابجايي در محتواهاي سايت يا ناوبري در وب سايت يکي از عواملي است که هم مرتبط با قابليت استفاده و هم مرتبط با دسترس پذيري ميباشد ولي يکي از مهمتري عوامل براي ايجاد رضايت کاربر ميباشد. حتما ما ميخواهيم که يک کاربر بيش از يک صفحه از سايت ما را بازديد کند، اينکه چگونه بتوانيم ساير محتواهاي مورد نياز کاربر را به او نشان دهيم کار طراحي ناوبري مي باشد.
بسياري از وب سايت ها از روش هاي معمول ناوبري در سايت خود استفاده ميکنند که بيشتر کاربران نيز با آن آشنا هستند. روش هايي مثل منوي اصلي که به ارائه لينک هاي صفحات و مطالب پر کاربرد سايت ميپردازد، نقشه سايت، امکان جستجو بر حسب تگ ها و دسته ها، صفحات راهنما و درباره ما و … نيز از جمله صفحاتي هستند که کاربران به دنبال يافتن آنها براي رسيدن به نتيجه مورد نظر خود در سايت ميباشند. همچنين لينک هاي مختلفي در هر صفحه قرار ميگيرد که به کاربر کمک ميکند تا محتواهاي مرتبط با موضوع مورد علاقه خود را در سايت راحتتر پيدا کند. هر چه اين موارد مرتبط تر و مورد نياز بيشتر بازديد کنندگان باشد، در کسب موفقيت شما در وب سايت تاثير بيشتري خواهد گذاشت. در اين بين سيستم هاي نيمه هوشمند تشخيص سلايق کاربران کارايي بسيازي دارد.

7- ظاهر سايت
آخرين عامل ذکر شده در اين ليست ظاهر وب سايت است اما اين آخر بودن به معني کم اهميت بودن نيست. ظاهر يک وب سايت از عوامل اصلي تعيين کننده در موفقيت يک سايت است. هر وب سايتي برنده جايزه بهترين طراحي نميشود، اما سايت هاي موفق ميتوانند متناسب با نيازهاي سايت، اهداف، دسترس پذيري و امکان کاربري آسان طراحي گردند و سپس به ظواهر و تناسبات آن با خواسته کاربر بپردازند. يکي از عوامل موفقيت در ايجاد ظاهر کاربر پسند استفاده از روانشناسي در طراحي وب سايت است که قبل تر در خصوص آن صحب کرديم.
روندهاي طراحي وب سايت، بسيار سريع و متناسب با تکنولوژي هاي جديد در حال تغيير است و يک وب سايت زماني ميتواند به موفقيت دست يابد که درک داشته باشد در اين رقابت هميشه بايد به روز باشد. بسياري از وب سايت هاي موفق روند بازطراحي خود را هر چند سال يکبار تکرار ميکنند تا بتوانند بهترين خدمات را بر اساس تکنولوژي هاي روز به کاربر ارائه دهند. طراحي يک سايت بايد تکميل کننده محتواي يک سايت باشد، نه يک رغيب براي محتواي سايت! در نظر داشته باشيد که همواره سبک طراحي وب سايت با پيام و هدف سايت نيز بايد تناسب داشته باشد تا بتوان بهترين بازخورد را از کاربر دريافت کرد.

منبع : vandelaydesign.com همراه با ساير اطلاعات جانبي