دانستنی های چاقو و چنگال


یکی از اولین اختراعات بشر چاقو سنگی بود . قاشق هم خیلی قدمت دارد و تاریخ آن به دوران باستان می رسد هزاران سال از مصرف چاقو و قاشق می گذشت ، ولی هنوز کسی به فکرش نرسیده بود تا چنگال را اختراع کند. مردم معمولا” چاقو را همه جا با خود حمل میکردند د مثلا” به کمر می بستند یا اینکه توی چکمه جای میدادند . بنابراین طبیعی بود که وقتی گوشت پخته سرمیز آورده میشد ، آقای سر میز چاقویش را در میاورد و هر چقدر میخواست می برید و با دستش آنرا می خورد .

کشور ترکیه و کشورهای اروپای شرقی قبل از اروپای غربی شروع به استفاده از چنگال کردند . دقیقا” معلوم نیست که چه مدتی آسیایی ها از چنگال استفاده میکردند ولی چیزی که معلوم است اینست که تا سال ۱۰۰۰ میلادی هم این مد به ایتالیا راه نیافت . و بعد از این تاریخ بود که ابتدا به ایتالیا و بعد هم به انگلستان رسید . در واقع انگلیسی ها که به سیاحت ایتالیای قرون وسطی رفته بودند ، از دیدن مردانی که گوشتها را با سلیقه تمام به سر چنگالها به نیزه کشیده بودند ، شگفت زده شدند .

هانری هشتم پادشاه انگلستان ، اولین کسی بود که این رسم ایتالیایی ها را تقلید کرد د وی صاحب سه عدد چنگال بود که از میان آنها یکی را انتخاب میکرد ، دخترش ، ملکه الیزابت اول ، یک مجموعه جالب از انواع چنگال داشت د ولی تا سال هزار و هفتصد بیشتر مردم در سر میز غذا فقط از چاقو و قاشق استفاده میکردند و ضمنا” اینرا هم بدانیم که هیچ فرد آمریکایی در زمان انقلاب آمریکا هنوز چنگال برای غذا خوردن نداشت .