فعالان بازاریابی اینترنتی این روزها در سئو با دوراهی جدیدی روبهرو هستند. کدام موثرتر است: لینک بیلدینگ یا بازاریابی محتوا؟ راهکارها و مسائل انتخابی از میان این دو تکنیک ؟ در این پست به بررسی این دو تکنیک میپردازیم.
بازاریابی محتوا یا لینک بیلدینگ
سئو کلاسیک
در ابتدا در مورد سئو کلاسیک صحبت خواهیم کرد٬ در مورد تکنیکهایی که در گذشته موثر بودهاند. این تکنیکها را میتوان به طور کلی در دستههای انتخاب کلمات کلیدی و لینک بیلدینگ معرفی کرد. در سئو کلاسیک شما به عنوان مسئول بازاریابی٬ به تحقیق میپردازید که چه کلماتی برای سایت مناسب است و از آنها برای بهبود وضعیت سایت در موتورهای جستجو استفاده میکنید. اینها همان کلماتی هستند که شما به دنبالشان هستید و برای به دست آوردن لینک به سمت این کلمات به دنبال هر راهی خواهید رفت.
برای این که در کلمات به نتیجه برسید احتمالا مقداری هم بررسی رقبا انجام خواهید داد٬ بررسی خواهید کرد که باقی سایتها برای کلمات کلیدی که شما انتخاب کردهاید چه برنامهای دارند و چه سایتهایی در این کلمات دارای رتبه هستند. بهینه سازی به سایتها کمک میکند تا برای کلمات کلیدی به رتبهی مدنظر برسند اما بیشتر به این هدف است که موقعیتهای لینک بیلدینگ را کشف کرده و مورد استفاده قرار دهید.
با تمام آپدیتهایی که موتورهای جستجو مخصوصا گوگل برای تغییر الگوریتمهای خود ارائه میکنند٬ هنوز هستند افرادی که سرمایه و زمان خود را بیشتر صرف سئو کلاسیک میکنند و از آن به نتیجه هم میرسند. البته نباید فراموش کرد که در حال حاضر پیدا کردن موقعیتهایی برای لینک بیلدینگ خیلی سختتر است. این که سعی کنید لینک سایت را وارد دایرکتوریها کنید شاید تا یک بازهی زمانی موثر باشد اما هر روز پیدا کردن لینکهایی که مغایر با قوانین موتورهای جستجو نباشند و در بخش سئو قانونی قرار بگیرند هر روز نسبت به روز قبل سختتر میشود.
این روزها سئوکاران دیگر باید خودشان وارد عمل شوند و با ایجاد ارتباط با دیگر سایتها و به دست آوردن لینک مستقیم تلاش کنند. این پروسه از نظر زمان شاید نسبت به زمانی که لینکها را در دایرکتوریها ثبت میکردیم طولانیتر نباشد اما بسیار موثرتر است.
لینک بیلدینگ زمانی موثر است که لینکها از سایتهایی به دست بیایند که به دست آوردن لینک از آنها سخت باشد.
با کارهای ابتدایی انتخاب کلمات کلیدی و لینک بیلدینگ قطعا شما در نتایج جستجو پیشرفت خواهید داشت. اما فعال و پیگیر بودن فاکتورهایی هستند که در طولانی مدت به شما کمک خواهند کرد تا رقبای همیشگی را پشت سربگذارید و در جایگاه بهتری از بیشتر آنها قرار بگیرید.
فراموش نکنید که لینکهای مفید هنوز بخش مهمی از الگوریتمهای موتورهای جستجو مانند بینگ و گوگل هستند.
بازاریابی محتوا
اما در حال حاضر ما پدیدهای به نام بازاریابی محتوا نیز روبهرو هستیم. برای بازاریابی محتوا شما باید نگاهی بسیار ژرف داشته باشید. باید:
مخاطبان را شناسایی کنید
اطلاعات آماری و شخصیتی مخاطبان را به دست آورید
راهها و شبکههایی که از طریق آنها میتوان محتوا را پخش کرد شناسایی کنید
به اهمیت شبکههای اجتماعی پیببرید.
برای بازاریابی محتوا باید مخاطبان را شناسایی کنید٬ متوجه شوید که آنها در کجا و به چه دلیل فعال هستند. در قدم نهایی براساس اطلاعات به دست آمده محتوایی تولید خواهید کرد که مورد پسند این دسته از مخاطبان است. محتوای تولید شده میتواند پست وبلاگ٬ ویدئو یا اینفوگرافیک باشد.
زمانی که قدم اول به پایان رسید باید با بزرگان ارتبط برقرار کنید. این کار معمولا شامل بررسی کلمات کلیدی اصلی و انتخاب افراد و سایتهای بزرگ از میان سایتها موجود است.
در نهایت به هدف نهایی میرسید که استفاده از پتانسیل محتوا و بزرگان برای افزایش آمار است. خوشبینانه اگر نگاه کنید شما شبکهای بزرگ از افرادی که به برند پایبند هستند ساختهاید و در نهایت به فروش بیشتر خواهید رسید.
نکتهی کلیدی که همیشه باید در بازاریابی محتوا به خاطر داشته باشید این است که اگر محتوای باارزش و خوب تولید کنید افراد بیشتری شبکههای اجتماعی شما را دنبال خواهند کرد و در لیست ایمیلی سایت مشترک خواهند شد.
لینک بیلدینگ یا بازاریابی محتوا
یک نکته که همیشه باید به خاطر داشته باشید این است که الگوریتمهای گوگل هر لحظه در حال بهروز رسانی هستند و این مساله که چه تعداد سایت به دامنهی اصلی (Root Domain) لینک دادهاند کم ارزشتر میشود. موتورهای جستجو هر روز باهوشتر از قبل میشوند اما تنها موردی که از قدیم تا به امروز ثابت مانده٬ اهمیت روزافزون تولید محتوای ارزشمند است.
بازاریابی محتوا به خودیخود تکنیکی بسیار قوی و موثر است. به جذب مشتری بسیار کمک میکند٬ ایجاد رابطه به مشتریان حال حاضر را سادهتر میکند و باعث ایجاد رابطه از طریق ارائه اطلاعات میشود. این تکنیک به شرکتها در ایجاد قدرت بالای برند در حوزهی آنلاین در کنار بخشهایی مانند اعتبار آفرینی که بیشتر کاربران فعال در اینترنت به دنبال آن هستند٬ کمک میکند.
مردم امروزه تشنهی کسب اطلاعات از شرکتهایی هستند که آنها را قبول دارند. در قبال کاربران وابستگی خود را به برندها افزایش میدهند که در اصل همان دلیلی است که بسیاری از شرکتها به دنبال تولید محتوا هستند.
فراموش نکنید که بازاریابی محتوا میتواند در خود بخش بزرگی از لینک بیلدینگ را انجام دهد. محتوا با جذب لینکهای موثر و قدرتمند شود که در موتورهای جستجو بسیار موثر هستند در کنار ایجاد شبکههای ارتباطی موثر است.
سئورموز