دانستنی هایی درباره عرق


میزان تعریق افراد در هنگام ورزش به جنسیت، شدت ورزش، وراثت و آب و هوا بستگی دارد.

درطول ورزش، میزان تعریق شما بطور چشمگیری افزایش می‌یابد. حتی وقتی که با دوستتان تمرین مشابهی انجام می‌دهید، میزان عرق کردن‌تان ممکن است با او متفاوت باشد. میزان تعریق شما، شاید به جنسیت و سابقه‌ی خانوادگی‌تان بستگی داشته باشد. اما عوامل دیگری مانند شدت ورزش و آب و هوا هم می‌توانند بر میزان و حجم عرقتان تاثیر بگذارند.

 

فهم فرایند تعریق

بدن شما برای دفع حرارت، نیاز به تعریق دارد. وقتی ورزش می‌کنید، با توجه به اینکه بدنتان گرما تولید می‌کند، دمای درون بدنتان به آرامی افزایش می‌یابد. مغز شما به غده‌های عرق، پیام می‌فرستد که شروع به تعریق کنند.

حالا وقتی که عرق شما تبخیر گردد، بدنتان خنک می‌شود. عرق شما، از پلاسمای خونتان ساخته می‌شود. پلاسما هم بخش مایع خون است و الکترولیت‌هایی مانند سدیم و کلرید دارد.

 

محیط اطراف

در آب و هوای گرم بیشتر و سریعتر از آب و هوای معمولی عرق می‌کنید. تعریق، مهمترین وسیله‌ی دفاعی بدن در برابر حرارت بالاست. بر طبق این روش برای خنک شدن، عرق شما باید تبخیر شود.

تبخیر عرق در آب و هوای مرطوب دشوار است. چون عرق در این آب و هوا، به سهولت زمانی که هوا خشک است، بخار نمی‌شود، ممکن است احساس کنید بیشتر از حالت معمول عرق می‌کنید. اگر در فضای بسته ورزش می‌کنید، از یک پنکه برای به گردش در آوردن هوا استفاده کنید تا تبخیر راحت‌تر صورت گیرد.

 

جنسیت

به نظر می‌رسد مردان، بیشتر از زنان عرق می‌کنند. با اینکه زنان در هر ناحیه‌ای از بدنشان، نسبت به مردان غدد عرقی بیشتری دارند، اما غدد آنها میزان عرق کمتری ترشح می‌کند. ولی این مساله باعث کاهش توانایی زنان در مقابله با گرما نمی‌شود.

 

وراثت یا ژنتیک

ویژگی‌های وراثتی شما نقش موثری در میزان تعریق و مقدار سدیمی که از طریق عرق از بدنتان دفع می‌شود دارد. اگر اعضای خانواده‌ی شما در زمان استراحت هم مانند زمان ورزش بشدت عرق می‌کنند، وراثت نقش مهمی در سرعت و میزان عرق کردنتان خواهد داشت.

 

سطح تمرینات ورزشی

ورزشکاران استقامتی آموزش دیده، و همچنین کسانیکه به ورزش در آب و هوای گرم عادت دارند، دوست دارند که بیشتر عرق کنند! شاید بنظر بیاید که رد چنین سطحی تعریقتان بیشتر شده، اما سدیم کمتری از طریق عرق کردن از دست خواهید داد.

 

توصیه‌ی مصرف مایعات

نوشیدن مایعات برای جبران آبی که از طریق تعریق از دست می‌رود ضروری است. اگر بشدت عرق می‌کنید لازم است کمی نمک هم مصرف کنید تا کمبود الکترولیتها جبران شود.

همچنین خوب است همیشه قبل و بعد از یک ورزش سنگین خودتان را وزن کنید. برای جلوگیری از کم آبی بدن، نباید بیشتر از دو درصد وزن قبل از ورزشتان را از دست بدهید!