چطور بعد از تغییر دامنه ترافیک خود را بازیابید؟

از هر مدير کسب‌وکاري بپرسيد با اطمينان به شما جواب مي‌دهد که به هيچ وجه حاضر نيست نام دامنه وب‌سايت خود را عوض کند. از نظر آنها اين کار مشکلات زيادي دارد. بعلاوه آنها تا پيش از اين سعي داشته‌اند برند خود را با همين نام دامنه معرفي و محبوب کنند و حالا حتي براي برنديگ هم که شده باشد حاضر به تغيير نام دامنه نيستند.

اما چه کار مي‌کنيد اگر:

تصميم گرفتيد برند خود را تغيير دهيد: شايد ديگر نام دامنه قبلي زياد به دردتان نخورد چون به دنبال يک برند جديد هستيد.
خواستيد کسب‌وکار خود را از سمت و سوي جديدي دنبال کنيد: شايد ديگر اين نام دامنه چندان با موضوعي که حالا مي‌خواهيد روي آن تمرکز داشته باشيد هماهنگي زيادي نداشته باشد.
خواستيد نسخه‌هاي موبايل و دسکتاپ وب‌سايت خود را تحت يک نام دامنه مشترک ارائه کنيد.
يا در بدترين شرايط، يک کسب‌وکار ديگر به صورت قانوني اقدام کرده و نام دامنه شما را تصاحب کند و شما مجبور باشيد نام دامنه خود را تغيير دهيد.
در اين صورت به غير از تغيير دامنه هيچ انتخاب ديگري در اختيار نداريد.
How-to-Retain-Traffic-After-Domain-760x400

دليل اين کار هر چه که باشد، نکته کليدي و مهم اين است که مطمئن شويد اعتبار دامنه قبلي را حفظ مي‌کنيد. نکاتي که در ادامه با شما به اشتراک مي‌گذارم اقداماتي ضروري هستند که بايد حتما انجام دهيد تا اطمينان حاصل کنيد که محتواي شما بعد از تغيير دامنه همچنان به قوت قبلي خودش باقي مي‌ماند و شما ترافيکي را از دست نمي‌دهيد.

با حسابرسي سايت شروع کنيد
احتمالا خودتان اين را خوب مي‌دانيد. حسابرسي از سايت مي‌تواند رنکينگ سايت شما را حفظ کند. ارورهاي فراوان، يا مشکلات فني ناگهاني مي‌توانند تمام تلاش‌هاي شما در مورد سئوي سايت را به هدر بدهند.

اما از آنجايي که فقط مي‌خواهيد نام دامنه سايت خود را تغيير دهيد، حسابرسي از سايت به نظر غير ضروري مي‌آيد. اينطور نيست؟

پاسخ اين سوال منفي است.

بايد اول بدانيد که سايت شما از نظر سئو چه مشکلات مهمي دارد که بايد آنها را رفع کنيد، مگر اينکه بخواهيد کل محتوا و خود وب‌سايت را از بين ببريد که در اين صورت ديگر لازم نيست به مشکلات سئوي سايت خود رسيدگي کنيد. براي پي بردن به مشکلات سئوي سايت ابزارهاي زيادي وجود دارد که مي‌توانيد از آنها کمک بگيريد. به عنوان مثال خزنده‌هايي همچون Screaming Frog يا SiteCondor براي اين کار فوق‌العاده هستند.

اصلي‌ترين مشکلات حسابرسي سايت
کدهاي پاسخ
با اينکه کدهاي پاسخ ممکن است در نگاه اول کم اهميت به نظر برسند، ولي اين کدها مي‌توانند به شما در شناسايي مشکلاتي که روبات‌هاي موتورهاي جست‌وجو در زمان خزيدن در ميان صفحات وب‌سايت شما با آنها روبه‌رو مي‌شوند کمک کنند.

اساسي‌ترين کدهاي پاسخ شامل موارد زير مي‌شوند:

???: هيچ مشکلي در دسترسي به صفحه مورد نظر وجود نداشت.
???: ترافيک يکي از صفحات به طور دائمي به يک صفحه ديگر منتقل شده.
???: ترافيک يکي از صفحات موقتا به يک صفحه ديگر منتقل شده.
???: صفحه وجود ندارد و بازديدکننده‌ها با مراجعه به اين صفحه با ارور ??? مواجه مي‌شوند.
???: به خاطر وجود مشکلي در سرور، امکان دسترسي به صفحه مورد نظر وجود نداشت.
لينک‌هاي شکسته
لينک‌هاي شکسته‌اي که به صفحاتي هدايت مي‌شوند که وجود ندارند، باعث مي‌شوند تجربه کاربري وب‌سايت شما کاهش يابد. وجود لينک‌هاي شکسته روي يک صفحه از نظر گوگل نکته منفي بزرگي است و کيفيت صفحه وب‌سايت شما را نيز پايين مي‌آورد.

دسترسي
گوگل بايد بتواند به سايت شما دسترسي داشته باشد تا قادر باشد آن را فهرست کند و بعد به آن رتبه بدهد. اما جلوگيري از دسترسي گوگل به وب‌سايت هم اشتباه ساده‌اي است که هر کسي ممکن است مرتکب شود. يک فايل شکسته، يک پلاگين معيوب، يا مشکل در يکي از سرورها مي‌تواند باعث شود که دسترسي موتورهاي جست‌وجو به وب‌سايت شما قطع شود.

يادتان باشد! با يک حسابرسي ديگر از وب‌سايت خود، جلوي رخ دادن اين مشکل را بگيريد.

حسابرسي از سايت کاري نيست که بخواهيد فقط يک بار انجام دهيد. وب‌سايت‌ها ثابت و بدون تغيير نيستند. وب‌سايت‌ها تغيير مي‌کنند، اصلاح مي‌شوند و گسترش مي‌يابند. وقتي مي‌خواهيد يک بازسازي بزرگ مثل تغيير دامنه در سايت ايجاد کنيد، حسابرسي از سايت کار بسيار مهمي قلمداد مي‌شود.

وقتي اين پروسه بازسازي به اتمام رسيد و دامنه جديد منتشر شد، يک حسابرسي ديگر براي سايت خود انجام دهيد. اين کار باعث مي‌شود که مطمئن شويد همه چيز سر جاي خودش است و در مراحل تغيير دامنه مشکلي پيش نيامده.

ترافيک را ارزيابي کنيد
من مطمئنم که خودتان مي‌دانيد هر روز/ هفته/ ماه وب‌سايت شما چقدر بازديدکننده دارد.

همچنين مطمئنم که به برخي از معيارها زياد توجه نمي کنيد؛ معيارهايي مثل:

محتوا با بهترين عملکرد
محتوا با بدترين عملکرد
ترافيک از ديوايس‌هاي موبايل
بهترين راه براي پي بردن به ميزان موفقيت يک دامنه، توجه به ميزان ترافيک است. به همين دليل، ارزيابي ترافيک و تهيه بنچمارک براي شناسايي ميزان پيشرفت دامنه يک عمل ضروري محسوب مي‌شود.

بک لينک‌ها را حسابرسي کنيد
بک لينک‌ها مهم‌ترين عامل در رنکينگ يک سايت هستند. هرچند وقتي URL وب‌سايت خود را عوض مي‌کنيد، اين ريسک را قبول مي‌کنيد که بسياري از لينک‌ها را از دست بدهيد. بهترين راه براي جلوگيري از رخ دادن چنين اتفاقي اين است که قبل از تغيير دامنه، کارنامه لينک‌هاي وب‌سايت خود را آناليز کنيد.

براي اين کار، سه راه در اختيار داريد:
کنسول جست‌وجوي گوگل: يا همان Webmaster Tools گوگل که به تازگي به Search Console تغيير نام داده. اين کنسول به شما نشان مي‌دهد که کدام يک از لينک‌هايي که به وب‌سايت شما اشاره دارند فهرست شده‌اند. هر چند تازگي اطلاعات اين کنسول کمي جاي بحث دارد، ولي براي شروع ابزار خيلي خوبي است.
Ahrefs: اما اگر به دنبال يک ابزار قدرتمند هستيد، ابزاري بهتر از Ahrefs نمي‌توانيد پيدا کنيد. اين ابزار يکي از بزرگ‌ترين فهرست‌هاي بک لينک را دارد و همه آنچه بايد بدانيد را در اختيار شما قرار مي‌دهد.
بسته‌هاي همه کاره بازاريابي: بسته‌هاي معروف بهينه سازي موتورهاي جست‌وجو و بازاريابي موتورهاي جست‌وجو مثل SEMrush، Moz، Raven و Searchmetrics هم داراي ابزار حسابرسي از سايت هستند و هم حسابرسي بک لينک‌ها. پس اگر همين حالا هم براي فعاليت‌هاي روزانه بازاريابي از اين بسته‌هاي همه کاره استفاده مي‌کنيد، مي‌توانيد به سادگي با يک ابزار هر دو تحقيق را انجام دهيد. 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ