تعبیر خواب چیست و برای چه خواب‌هایی اهمیت دارد

حتما براي شما هم اين سوال پيش آمده که تعبير خواب ديشب‌تان چه بوده است؟ تعبير خواب مار چيست؟ ديدن مرده در خواب چه معنايي دارد؟ آيا تمام خواب‌ها تعبير دارند و تعبير خواب بر چه اساسي انجام مي‌شود؟  اين مقاله را بخوانيد تا بدانيد کدام خواب‌ها تعبير دارند و به کدام خواب‌ها نبايد اعتنا کنيد. همچنين تعبير خواب‌هاي رايج را براي شما آورده‌ايم.

تعريف مختصري از خواب

خواب حالتي از زندگي انسان است که در آن فرد توانايي کنترل محيط فيزيکي را ندارد و سطح هوشياري او بسيار پايين مي‌آيد. تمام عضلات و حواس پنج‌گانه انسان در خواب غيرفعال مي‌شوند، به صورتي که به جاي حس بينايي، توهم‌هاي بينايي جايگزين مي‌شود.
خواب ميان تمام موجودات مانند پستانداران، پرندگان، ماهي‌ها و ديگر جانوران به همين صورت وجود دارد. از مزاياي خواب مي‌توان به سلامت و بازسازي سيستم اعصاب، سيستم ايمني و سيستم عضلاني-اسکلتي اشاره کرد.
در علوم ديني يکي از آيات و نشانه‌هاي خداوند را خواب مي‌دانند. با به خواب رفتن انسان، روحش از جسم خارج شده و به طرف عالم بالا و آسمان‌ها به حرکت درمي‌آيد. هر آنچه که روح فرد در اين سير و سياحت مي‌بيند، به شکل خواب در ذهن او مجسم مي‌شود.

معرفي انواع خواب‌ها

خواب‌ها به ? دسته تقسيم مي‌شوند:

  1. بعضي خواب‌ها از افکار و تخيلات انسان در بيداري منشأ مي‌گيرند؛ به عبارتي فرد دغدغه‌هاي طي روز خود را در طول شب به‌شکل خواب مي‌بيند.
  2. بعضي خواب‌ها نتيجه غلبه مزاج در انسان هستند. به‌طور مثال افراد با مزاج گرم، بيشتر اوقات خواب آتش، حمام و… را مي‌بينند.
  3. خواب‌هاي ناشي از وسوسه شيطاني، خواب‌هاي ناراحت کننده.
  4. تعدادي از خواب‌ها از سوي خداوند بوده و خواب‌هايي شايسته و صادق هستند که يا به فرد بشارت امر خيري مي‌دهند يا او را راهنمايي و هدايت مي‌کنند. به اين خواب‌ها روياهاي صادقه هم گفته مي‌شود.
  5. خواب‌هايي که به وضع خوابيدن انسان بستگي دارند. مانند خواب انسان جنب، خواب اول شب، خواب فردي که زياد خوابيده يا زياد غذا خورده و…

 

کدام خواب‌ها تعبير دارند؟

خواب‌هاي دسته اول، دوم و پنجم تعبيري ندارند، تنها دسته چهارم قابل تعبير هستند و مي‌شود به آن‌ها اعتنا کرد.
خواب‌هاي دسته چهارم دو نوع هستند. بعضي از آن‌ها به قدري واضح و روشن هستند که به تعبير نيازي ندارند؛ انسان موضوعي را خواب مي‌بيند که در بيداري هم همان اتفاق مي‌افتد؛ اما بعضي خواب‌ها واضح نيستند و نياز به تعبير دارند. چگونه بايد اين خواب‌ها را تعبير کرد؟ تنها کسي که علم تعبير خواب را داشته باشد مي‌تواند اين کار را انجام دهد. نمي‌توان در اين زمينه به هر کسي اعتماد کرد.

تعبير خواب در روياي صادقه

خوابي که مرتبط با حوادث خارج از ما چه جسمي، چه اخلاقي، روحي و حقايق عالم هستي و مستند به آن‌ها باشد، رويا و خواب صادق است. در اين نوع خواب، «نفس» انسان با گذشت از عالم دنيوي و هم سخني با عالم مثال و عالم مجردات، با آن دو ارتباط برقرار مي‌کند. به‌همين دليل به علل طبيعي جسماني انسان (مانند گرم يا سرد بودن مزاج) و همچنين علل خلقي و روحي انسان (مانند عصبي بودن، حسادت، کينه و امثال آن) مرتبط نيست.

نکته مهم اين است که آيا روياي صادقه (که پلي براي برقراري ارتباط با عالم غيب است و انسان به واسطه اين دسترسي، حقايق را مشاهده مي‌کند.) پيش شرطي ندارد؟ آيا براي فراهم آمدن آن مقدماتي لازم است؟ اصلا براي رسيدن به آن چه بايد کرد؟
در صورتي که فرد بخواهد به اسرار عالم و آيات غيبي در عالم بيداري آگاهي پيدا کند، بايد مراقبه داشته باشد؛ يعني بايد مراقب اعضا، جوارح و اعمال خود باشد تا آمادگي دريافت حقايق و باطن جهان در او به وجود بيايد. همچنين مراقبه در عالم رويا و خواب لازم است. کسي که مي‌خواهد در عالم خواب، حقايق را (آن چنان که هستند) دريابد (روياي صادق) و از هدايت‌ها و اشارات آن‌ها بهره ببرد، بايد مراقبه داشته باشد.

 

چه افرادي براي تعبير خواب شايسته هستند؟

تعبير خواب يک علم و فن مهم است که جايگاه بزرگي دارد، چراکه از ويژگي‌هاي پيامبران است و هر کسي شايستگي دست‌يابي به اين علم و فن را ندارد، مثلا مرجع تقليدي که در علوم اسلامي برتر از ديگران شناخته شده، ممکن است در مورد تعبير خواب هيچگونه اطلاعات فني نداشته باشد؛ بنابراين اينکه هر فردي با ديدن خواب، نزد ملاي محل يا امام جمعه شهر برود و خواهان تعبير خواب خود باشد، امري غير اصولي است.

علم تعبير خواب چگونه به‌دست مي‌آيد؟

همانطورکه گفته شد تعبير خواب در واقع يک علم و دانش خاص است که هرفردي نمي‌تواند به آن دست پيدا کند. در اين بخش بعضي از راه‌هاي دستيابي به علم تعبير خواب را با شما درميان مي‌گذاريم.

1. از راه‌هاي غير عادى

به اين صورت که خداوند تنها به بعضي از بندگان خالص و پرهيزکار مانند پيامبران، امامان و اولياء خدا، اين مقام را عنايت مي‌کند (نور يقذفه الله في قلب من يشاء).

2. مطالعه عميق و تجربه

عده‌اي هم با تسلط و راهيابي به ژرفاي آيات و روايات به همراه ذوق سرشاري که دارند، علم تعبير خواب را مي‌آموزند.
بنابراين تعبير خواب، کار آساني نيست و هر کسي قادر به دست‌يابي به اين علم نيست؛ بلکه از علوم بزرگ و ويژه‌اي است که تنها به اولياي آگاه الهي مى‌رسد.

 

معبران معروف تاريخ براي تعبير خواب

در طول تاريخ افراد بزرگي بوده‌اند که به علم تعبير خواب آگاهي پيدا کرده‌اند. اين افراد راه‌هاي مختلفي براي کسب اين علم داشته‌اند. بعضي از معروف‌ترين آن‌ها را معرفي کرده‌ايم.

1. تعبير خواب امام صادق

امام صادق، امام ششم از ائمه مذهب شيعه است. عمر آن حضرت ?? سال بوده که در سن ?? سالگي به امامت رسيدند و به مدت ?? سال امامت کردند. شواهد فراواني در مورد شخصيت علمي آن حضرت وجود دارد. ايشان در ميان اهل سنت، از نظر روايت حديث، فقاهت و افتاء، داراي موقعيت ويژه‌اي است.

2. تعبير خواب دانيال نبي

دانيال نبي از قبيله يهودا است، تبارش به پسر چهارم از همسر اول يعقوب بر مي‌گردد. او پس از فتح بابل به دست کوروش، به شوش مهاجرت کرد و در سن ?? سالگي در همان جا از دنيا رفت. پيکرش را بعد از موميايي، در شرق رودخانه شاوور (شاه هور، شاهپور) به خاک سپردند. امروزه شهر شوش ميزبان زائران و گردشگران بسياري است که براي بازديد از مقبره ايشان به آنجا سفر مي‌کنند.

 

زمان تحقق تعبير خواب

مدت تحقق خواب نهايتا بيست سال است، به طور مثال تعبير خواب حضرت يوسف عليه‌السلام بعد بيست سال به وقوع پيوست. همچنين بايد اين نکته را مدنظر قرار داد که اين محاسبه‌ها قطعي نبوده و بر مبناي قياس و تخمين است؛ زيرا احکام و توضيحات واضح و روشني در اين مورد از قرآن و سنت وجود ندارد.

 

آيا خواب زن و مرد در تعبير تفاوتي دارند؟

حتما جمله «خواب زن چپه» را شنيده‌ايد! اتفاقا خواب زن اصلا چپ نيست، بلکه اين عبارت تحريف و برداشتي اشتباه از جمله «خواب ظن چپه» است.

«ظن» به معناي توهم، گمان بردن و شک است. «خواب ظن» هم خوابي است که بر مبناي توهم، شک و گمان شکل مي‌گيرد؛ اصولاً اين نوع خواب براساس موارد زير است:

• وقتي چيزي ذهن ما را به خود مشغول کرده باشد.

• اگر طي روز با موضوعي زياد سروکار داشته باشيم.

• چنانچه موضوع حل نشده‌اي داشته باشيم.

همه مواردي که به آن‌ها اشاره شد، بخشي از ناخودآگاه ما را به خود اختصاص مي‌دهند که در خواب و روياهاي ما خودشان را نشان مي‌دهند. به اين خواب‌ها که معمولا بي‌اعتبار و غير قابل اعتماد هستند، «خواب ظن» گفته مي‌شود. در واقع مردم بدون آگاهي از نگارش ظن (به اشتباه زن) و عدم‌آگاهي از معني و واقعيت آن، اين جمله را مدام تکرار کرده‌اند. درنهايت تفاوتي در تعبير خواب زن و مرد وجود ندارد.

تعبير خواب و مزاج بدن

براي اينکه به تعبير خواب بپردازيم بايد ابتدا دو نوع اصلي خواب را به شما معرفي مي‌کنيم:

1-خواب‌هايي که به مزاج ما بستگي دارند

اين خواب‌ها خلق فرد و به نوع مزاج بدن او بستگي دارند و مربوط به اسباب طبيعي يا اخلاقي انسان هستند. مثلا در طب سنتي بيان شده افراد داراي مزاج گرم، معمولا خواب‌هاي پريشان مي‌بينند و حرکات آن‌ها هنگام خواب مشوش و مضطرب است. همچنين افراد اگر به انسان يا کاري علاقه زيادي داشته باشند، آن را در خواب مشاهده مي‌کنند يا اگر با کسي دشمني داشته باشند، خواب بحث و مشاجره با وي را مي‌بينند. چگونگي اين جدال نيز بستگي به ميزان عداوت ميان آن‌ها دارد.

2- خواب‌هايي که به مسائل خارجي مربوط مي‌شوند

اين خواب‌ها، خواب‌هايي هستند که به مسائل روحي و دروني اشخاص بستگي ندارند و به مسائل خارجي مربوط مي‌شوند. در اين‌گونه خواب‌ها، انسان به دنيايي فراتر از عالم دنيوي سفر مي‌کند و عالم فراطبيعي با قوه عقل او پيوند مي‌خورد. اين خواب‌ها، هم مي‌توانند بسيار واضح و روشن باشند که تعبير آن‌ها آسان است و هم مي‌توانند بسيار گنگ و نامفهوم باشند که تعبير آن‌ها تنها از عهده عده‌اي خاص بر مي‌آيد و بازگرداندن آن‌ها به معناي حقيقي کاري بسيار دشوار است.