معرفی دو پارامتر مهم در بهینه سازی سایت

هنگامی که شما وارد حوزه وب میشوید، به هر کسی برسید در مورد page rank، alexa و تاثیر بسیار آن ها در بهینه سازی سایت صحبت میکند.

اگر شما یک وبسایت داشته باشید، با پارامترهای زیادی برای بهینه سازی سایت خود سر و کار خواهید داشت. ساده ترین آن ها اطلاعات ترافیک سایت است که شامل: تعداد بازدیدها، بازدیدکننده ها و page view در طول روز می باشد.

هم چنین شما اغلب اطلاعاتی نظیر bouncing rate (درصد افرادی که وبسایت شما را بعد از مشاهده تنها یک صفحه ترک می کنند)، session duration (مدت زمانی که یک کاربر در یک صفحه از سایت شما می ماند)، موقعیت مکانی و زبان کاربران، وسیله و مرورگری که استفاده می کنند، سایت هایی که به سایت شما لینک داده اند و... را دنبال خواهید کرد.

همه پارامترهای ذکر شده در بهینه سازی سایت شما مهم هستند و شما باید آن ها را به طور مداوم دنبال کنید، اما دو پارامتر وجود دارد که مورد توجه تمام افرادی است که در حوزه بهینه سازی سایت فعالیت دارند، که این دو پارامتر همان alexa و page rank می باشند.

Alexa چیست؟
Alexa در حقیقت نوعی رتبه بندی آنلاین است که توسط وبسایت بین المللی alexa فراهم شده است.

Alexa بیش از 10 میلیون سایت را در سرتاسر جهان دنبال میکند و آن ها را از 1 تا 10.000.000 رتبه بندی میکند. این وبسایت علاوه بر رتبه بندی جهانی، به وبسایت ها رتبه محلی (local) نیز نسبت می دهد تا افراد بتوانند وبسایت خود را نسبت به رقبای محلی خود نیز ارزیابی نمایند. Alexa به طور مداوم به روز رسانی می شود.

السکا | alexa

Page rank چیست؟
Page rank میزان در حقیقت بیان گر میزان محبوبیت یک وبسایت است که توسط کمپانی گوگل فراهم میشود.

از آنجا که کمپانی گوگل الگوریتم های خود را افشا نمی کند، هیچ کس نمی تواند به طور دقیق بگوید که page rank دقیقا چه تاثیری در index شدن وبسایت شما در گوگل خواهد داشت. گرچه در گذشته page rank به وضوح تاثیر بسیاری در ایندکس شدن سایت ها توسط گوگل داشت اما امروزه به خصوص بعد از به روز رسانی panda (پاندا)، page rank بیشتر به یک نشانگر تبدیل شده است تا عاملی موثر در ایندکس شدن سایت ها توسط گوگل.

Page rank یک وبسایت عددی بین 0 تا 10 است که هر چه محبوبیت وبسایت شما بیش تر باشد این عدد به 10 نزدیک تر خواهد بود.

pagerank | پیج رنک

Page rank وبسایت شما بر اساس فاکتورهای زیادی محاسبه می شود. مهم ترین این فاکتورها تعداد بک لینک های (back link) وبسایت شما میباشد. علاوه بر این فاکتور، کیفیت لینک ها، anchor های مربوطه، page rank سایتی که به وبسایت شما لینک شده است و محل قرار گرفتن لینک ها نیز از اهمیت خاص خود برخوردار هستند. به عنوان مثال استفاده از ابزارهایی که روزانه هزاران لینک از وبسایت شما در انواع وبسایت های بی کیفیت تولید میکنند، نه تنها به page rank وبسایت شما کمک نخواهد کرد بلکه موجب کاهش آن نیز خواهد شد.

پارامترهای دیگری که در page rank سایت شما تاثیرگذار است شامل کیفیت طراحی سایت از دید UI، کیفیت محتوای سایت، ترافیکی که وبسایت شما جذب میکند و ...میباشد.

Page rank بر خلاف alexa در فاصله های زمانی طولانی که ممکن است حتی به 6 ماه نیز برسد، به روزرسانی میشود. بنابراین ممکن است ماه ها زمان ببرد تا نتیجه تلاش شما برای بهینه سازی سایت در page rank مشخص شود.