گوگل برای نویسندگان حرفه ای دستور العمل دارد !

بر کسی پوشیده نیست که گوگل همواره دوستدار محتوای اصیل و مفید است. بسیاری از الگوریتم های به روز رسانی اخیر گوگل به گونه ای طراحی شده اند تا برای صفحات با کیفیت بالا که به صورت حرفه ای تهیه شده و دارای ویژگی های شفاف و موجز هستند، پاداش در نظر می گیرد و بالعکس برای صفحاتی که دارای محتوای کپی شده و تکراری هستند و به صورت غیر حرفه ای و بدون دقت تهیه شده اند، کاهش رتبه در نظر گرفته شود.

چیزی که در مورد دستورالعمل جدید گوگل جالب است، تاکید شدید او برای بکارگیری نویسندگان حرفه ای است، مخصوصاً برای صفحاتی که از دید گوگل بسیار حائز اهمیت هستند. در عین حالی که واضح است گوگل همواره برای کیفیت محتوا ارزش قائل بوده، به نظر می رسد که اکنون تمرکز بیشتری بر روی مواردی همچون «اعتبار» نیز دارد.در همین رابطه پیشنهاد میکنم مقاله مهارت‌های ضروری برای یک بازاریاب دیجیتال را نیز بخوانید.

E-A-T: استاندارد صفحات موثق ، معتبر و حرفه ای
E-A-T عبارت مخفف گوگل برای ویژگی هایی است که یک صفحه با کیفیت بالا را می سازد. این عبارت از حروف اول کلمات Expertise، trustworthiness و Authority ساخته شده و در مجموع دقیقاً شامل همان چیزی است که گوگل در صفحات با کیفیت به دنبال آن است.

رضا شیرازی در مقاله خود با عنوان : مهم ترین عوامل موفقیت صفحاتی که در سال ۲۰۱۵ بالاترین رتبه نتایج گوگل را داشتند می نویسد :

نوشتن مطالب یکنواخت و پی در پی در وب سایت یا وبلاگ می تواند خسته کننده و حتی طاقت فرسا باشد. چاره چیست؟ باید موضوعاتی را مطرح کنید که پیش از این هزاران بار مورد بحث قرار نگرفته باشند، دیدگاه های شخصی خودتان را به بحث اضافه کنید تا جذاب تر شود و اینکه با توجه به روش رده بندی محتوا در موتورهای جستجو، مطلب بنویسید.
برای این منظور باید نگاه دقیقی به مطالبی داشته باشید که همچنان پر بازدید هستند: بر اساس گزارش سال ۲۰۱۵ موسسه بازاریابی محتوا، ۷۰ درصد از صاحبان کسب و کارها گفته اند که تصمیم دارند در سال آینده تولید محتوای خود را باز هم افزایش دهند.
به استناد همین آمار نیز میتوان به اهمیت تولید محتوا پی برد.

در ادامه : مطابق با بخش ۴.۳ از قسمت اول این دستورالعمل ” وب سایت ها و صفحات با کیفیت بالا ، برای اینکه دارای محتوایی معتبر و قابل استفاده باشند، نیاز به نویسندگان کاملاً حرفه ای دارند.”

این جمله در نگاه اول ممکن است کمی مبهم به نظر برسد، اما گوگل در ادامه آن را روشن می کند. این دستورالعمل بیان می کند برای آنکه صفحه ای دارای کیفیت های مذکور باشد، باید دارای ویژگی “خبرگی” در محتوا بوده و توسط نویسندگان “خبره” یا حرفه ای نوشته شده باشد.

توصیه های پزشکی پیچیده، باید تنها توسط افراد یا سازمان هایی که دارای مجوز رسمی هستند، ارائه شود. به همین ترتیب باید به سبکی حرفه ای نوشته شده و به منظور اطمینان از اعتبار آن، بطور مرتب بازبینی، به روز رسانی و ویرایش گردند.
توصیه های پیچیده مالی، مالیاتی یا حقوقی باید توسط نویسندگان خبره نوشته شده و مرتب به روز رسانی شوند.
صفحات حاوی توصیه های مهم که ممکن است بر امور مالی و یا رفاهی افراد تأثیر داشته باشد (شامل صفحات سرمایه گذاری، بازسازی خانه و صفحات مربوط به والدین)، باید توسط یک منبع “خبره” تهیه شده باشند.
صفحات سرگرمی حاوی موضوعاتی از قبیل هاکی، اسب سواری یا عکاسی نیز، نیاز به نویسندگان حرفه ای دارند.
صفحاتی که دارای ویژگی هایی در این سطح از خبرگی نباشند یا صفحاتی که موضوعات حجیمی را پوشش داده اما اطلاعات کمی را در اختیار قرار می دهند، توسط ارزیابان گوگل به عنوان صفحات با کیفیت پایین، علامت می خورند.

این مطلب در مورد صفحاتی که محتوای اصلی آنها دارای کیفیت پایین است و یا محتوایی انحرافی یا غیرمفید دارند نیز صادق است.

خبرگی برای نویسندگان حرفه ای چگونه به وجود می آید؟
تا اینجا شما می دانید که چه صفحاتی نیاز به نویسندگان خبره دارند و ممکن است مایل باشید معنای دقیق “خبره” را هم بدانید. گوگل روشن کرده است که خبرگی، بستگی زیادی به موضوعات در دست دارد. به عنوان مثال مطالب مربوط به یک محصول یا رستوران می توانند به عنوان محتوای خبره یا تخصصی در نظر گرفته شوند، حتی اگر نویسندگان آنها شام خور یا خریداری خیلی خاص و حرفه ای نباشند. مادامی که مطالب مورد بازبینی دارای جزئیاتی مفید باشند، گوگل آنها را به عنوان محتوای خبره یا تخصصی درنظر می گیرد.

همین ویژگی ها برای توضیحات انجمن ها (forum) نیز صادق است. در این مورد، گوگل مثال یک انجمن پشتیبانی از بیماران سرطانی را در cancer Compass ارائه کرده است، که در آن افراد متوسط، اطلاعاتی در مورد اینکه چه مدت عزیزانشان با سرطان زندگی کرده اند، فراهم می کنند در حالیکه آنها پزشک نبوده و شایستگی نوشتن محتوای پزشکی تخصصی را ندارند.

تجارب دست اول این افراد (که گوگل آن را “تخصص روزمره” می نامد) در مورد سرطان، آنها را شایسته نوشتن چنین محتوایی کرده است. بطور کلی نوشتن محتوای صفحات، نیازمند تخصص در سطوح مختلفی می باشد. در حالیکه مشاوره برای سرطان کبد باید توسط یک پزشک متخصص صورت پذیرد، مشاوره در مورد چگونگی مقابله با آن در یک وضعیت خانوادگی کاملاً می تواند توسط یک فرد غیر حرفه ای با تجارب دست اول صورت گیرد.