۵ باور اشتباه در مورد سئو

نزديک به ? سال از روزي که آپديت پانداي گوگل منتشر شد ميگذرد? بسياري آپديت پانداي گوگل را قدمي بزرگ در رشد فضاي وب و بهبود نتايج جستجو ميدانند. موردي که شايد خود گوگل هم آن را قبول داشته باشد و به آن ببالد.

در اين پست قصد داريم به بررسي ? باور اشتباه موجود در سئو بپردازيم که شايد زماني استفاده از آنها در سئو توصيه شده و بسيار مفيد بود اما امروزه نه تنها تاثير مثبتي ندارند بلکه ميتوانند تاثير منفي نيز داشته باشند.

? باور اشتباه در مورد سئو

 

متاتگ کلمات کليدي
مت کاتز در سال ???? اعلام کرد که متاتگ کلمات کليدي (Meta Keywords) ديگر مورد استفاده ي گوگل نيست. بدين معنا که بود و نبود آن تاثيري در بهبود رتبه شما در نتايج جستجو نخواهد داشت.

اين متاتگ با اين که عدم استفاده از آن اعلام رسمي شده و چندين سال هم از اعلام آن ميگذرد هنوز توسط بسياري از مديران وب سايت هاي فارسي مورد استفاده است. بر اساس بررسي هايي که انجام داديم از هر ?? وبسايت فارسي ? مورد هنوز از اين متاتگ استفاده ميکنند.

نکاتي که دانستن آن در مورد اين متاتگ مفيد است:

از سال ???? استفاده ي گوگل از متاتگ کلمات کليدي کاملا قطع شد.
موتور جستجو بينگ از اين متاتگ استفاده ي مثبت نميکند اما ميتواند در وبسايت شما تاثير منفي بگذارد.
شما با استفاده از اين متاتگ عملا در حال انتشار مراحل نسبتا سري بهينه سازي وبسايت خود هستيد. افرادي که تخصص بيشتري دارند با بررسي اين متاتگ ميتوانند به بسياري از برنامه هاي بهينه سازي پي ببرند و رقبا از آن در وبسايت خود استفاده کنند.
براي اطلاعات بيشتر اين مقاله را در يک ادمين مطالعه کنيد.

متاتگ توضيحات
همزمان با انتشار خبر عدم استفاده ي گوگل از متاتگ کلمات کليدي در سال ???? در ادامه ذکر شد که استفاده ي گوگل از توضيحات (Meta Description) نيز به عنوان يک فاکتور در بهينه سازي قطع شده و از اين متاتگ به عنوان يک فاکتور مثبت در رتبه دهي استفاده نخواهد کرد.

بررسي هاي ما در سئوموز نشان داد که از هر ?? وبسايت فارسي حداقل ? مورد از آنها از اين متاتگ استفاده ميکنند (‌درستي و يا غلطي استفاده معيار ما نبوده).اما نکته اي که وجود دارد آن است که هنوز بسياري بر اين باور هستند که وجود اين متاتگ و قراردادن کلمات کليدي در آن ميتواند در بهبود رتبه ي سايت تاثير مثبت بگذارد در صورتي که به هيج وجه اينطور نيست.استفاده ي گوگل از متاتگ توضيحات تنها به عنوان يک بخش براي نمايش اطلاعات پست به کاربران ختم ميشود.

حتي امروزه براساس بعضي تحقيقات آژانس هاي مشاوره ي بازاريابي? توصيه ميشود که در بعضي صفحات از اين متاتگ استفاده نکرد.

تگ‌هاي روبات
به طور کلي استفاده از خود تگ‌هاي روبات (Robots) هنوز توصيه ميشود و استفاده ي درست از آنها ميتواند مفيد باشد. اما نحوه ي و جايگاه استفاده از آنها موردي است که شايد بسياري از مديران وبسايت هاي فارسي اطلاعي ندارند.

در زير به چند نکته براي بهبود استفاده از اين تگ اشاره شده:

استفاده از دستورات Index,Follow به طورکلي نياز نمي باشد چون وظيفه ي دنبال کردن (Follow) و ايندکس کردن (Index) کاري هست به صورت پيشفرض توسط موتورهاي جستجو انجام ميشود. تنها مورد استفاده از اين دستورات به صورت ترکيبي با ديگر دستورات مانند Nofollow يا Noindex است.
در حال حاضر براساس آپديت هاي جديد گوگل دايرکتوري هاي ثبت سايت حتي Dmoz و Yahoo Directory ارزش خود را از دست داده اند اما هنوز اين دو دايرکتوري ميتوانند مورد استفاده واقع شوند. دستورات Noodp,Noydir دستورات توصيه شده از طرف ما هستند براي قراردادن در تگ روبات? زيرا اگر کدنويسي صفحات شما داراي مشکل باشد و سايت در دايرکتوري ها ثبت شده باشد احتمال ? درصدي براي دريافت اطلاعات از اين دايرکتوري ها وجود دارد و اين موضوع ميتواند تاثير منفي در سئو شما داشته باشد.
قدرت دستورات روبات از فايل Robots.txt بيشتر است.بدين معنا که اگر در ? صفحه ي مجزا يکي را از طريق آدرس و فايل Robots.txt بسته باشيد و ديگري را از طريق دستورات Noindex,Nofollow احتمال ايندکس نشدن صفحه از طريق روبات بيشتر است.
تبادل يا خريد و فروش لينک
موضوع خريد و فروش لينک و يا تبادل لينک به صورت کلي شايد يکي از موضوعات داغ در ميان مديران وبسايت ها در چند سال گذشته بوده و هنوز هم بحث هايي در مورد اين که آيا خريد لينک يا تبادل لينک مفيد است يا مضر در حال انجام است. در بخش آموزش هاي گوگل به مديران وبسايت ها اين موضوع کاملا توضيح داده شده? اما معمولا توضيحات ارائه شده توسط گوگل و تجربيات مشاوران سئو با هم نزديک نيستند. هستند مواردي که قوانين گوگل با تجربه ها و آزمايشات انجام شده متفاوت باشند. يکي از بارزترين اين تفاوت ها در بحث تبادل لينک مشاهده ميشود.

براساس قوانين گوگل خريد وفروش لينک و يا به دست آوردن هر نوع لينکي که طبيعي نباشد خلاف قوانين است و با سايت مربوطه برخورد خواهد شد.

تجربيات مشاوران سئو و مقالات منتشر شده توسط آنها نشان ميدهد که بحث خريد و فروش لينک به هر صورتي با آن مقابله ميشود. اما موضوع تبادل لينک مرکز اختلاف بسياري از متخصصان و گوگل است.

گوگل به طور کلي روي خوشي نسبت به تبادل لينک نشان نميدهد زيرا باور گوگل برپايه لينک‌هاي ارزشمند در خود محتوا است. اما تجربه نشان داده که اگر تبادل لينک با وبسايت هاي مفيد و ارزشمند انجام شود ميتواند موثر باشد? هرچند انتخاب وبسايت هاي و تعداد آنها موضوعي است که بايد در انتخاب آنها دقت کرد.

براي اطلاعات در مورد بک لينک و نحوه ي کارکرد آن مقاله زندگي بدون بک لينک را مطالعه کنيد.

طراحي
موضوع طراحي را شايد بتوان مظلوم ترين موضوع در سئو دانست? بخشي که کمتر کسي به آن توجه دارد و اصلا فکر نميکنند که ميتواند در بهبود سئو سايت موثر باشد.

براي بررسي اهميت موضوع طراحي به نکات زير توجه کنيد:

موتورهاي جستجو مخصوصا گوگل ديگر از حالت خودکار خارج شده و انسان محور شده اند.
اگر کاربر از سايت راضي باشد گوگل هم راضي است? اگر کاربر زمان کمي را در سايت سپري کند و در ميان صفحات کم حرکت کند(Bounce Rate پايين) اينها نشانه هايي هستند براي گوگل از عدم رضايت کاربران از سايت و امتياز منفي سئو.
طراحي و سئو امروزه بسيار به هم نزديک شده اند? در گذشته شايد خزنده ها توانايي خواندن فايل هاي css را نداشتند اما امروزه گوگل از مديران ميخواهد امکان خواندن اين فايل ها را براي خزنده ها فراهم کنند. طراحي و به طور کلي تجربه ي کاربري (UX) به بخش جدانشدني از سئو تبديل شده. 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ