کاربردپذیری و سئو

هر آنچه که باعث ميشود وبسايت خوب باشد باعث ميشود در نتايج جستجو (SERPs) هم به خوبي ظاهر شود.اما بهينه سازي بيش از حد و گول زدن کاربران ميتواند باعث ناراحتي کاربران ميشود.در اين پست به بررسي رابطه اي در کاربردپذيري و سئو ميپردازيم.


کاربردپذيري و سئو

در نگاه اول شايد سئو و کاربردپذيري موضوعاتي متفاوت در بخش هاي جداگانه اي باشند:

سئو به معني جذب کاربران به طرف وبسايت و قرار گرفتن در بهترين مکان ها نتايج است.
کاربردپذيري به معني بررسي رفتار کاربران پس از وارد شدن به سايت به هدف افزايش ميزان بازديد و بازخورد کاربران است.
اساس سئو تا کليک کردن بر روي نتايج و وارد شدن به وبسايت مرتبط است و کاربردپذيري از آن به بعد را برعهده دارد.اما هر دو براي تبديل شدن به يک وبسايت موفق مورد نياز هستند.داشتن سئو قوي اما کاربردپذيري ضعيف باعث ميشود بازديد کننده ي فراوان شما پس از ورود به وبسايت نتواند هدف شما را دنبال کند.در شرايط برعکس سايتي با کاربردپذيري بالا اما سئو ضعيف بازديد بالايي نمي تواند داشته باشد تا بتواند از شرايط آماده شده براي کاربران استفاده ببرد.

گرچه هر دو بخش سئو و کاربردپذيري در زمينه هاي متفاوتي از بازاريابي وبسايت ها فعاليت ميکنند اما اين دو بخش مشترکات زياد و تناقضات کمي با يکديگر دارند.

سئو از آن چه که شما تصور ميکنيد مهم تر است

اصول و پايه سئو براين اساس ميباشد که کاربران نياز به جستجو دارند و جستجوي هاي آنها روز به روز افزايش ميابد.حتي از ديد دقيق تر براي بسياري از کاربران جستجو کردن به منظور پيدا کردن منابع و چينش استراتژي کارها است.

بهينه سازي سايت بسيار فراتر از آن است که سايت در نتايج خوب ظاهر شود:

اينترانت (Intranets): چون کاربران يک شبکه ي داخلي از محيط بسته اي اطلاعات را به دست مياورند دليل نميشود که رفتار آنها و دلايل جستجو عوض شود.متاسفانه شبکه هاي داخلي با تمام عظمت در نظر بسياري از افراد کوچک هستند و به آنها توجه نميکنند.زماني موضوع جدي تر ميشود که نتايج در شبکه هاي داخلي از اينترنت بسيار ضعيف تر هستند و اين در حالي هست که وسعت جستجو بسيار کوچک تر است.
تجارت الکترونيک (E-commerce): به نظر شما اولين قانون تجارت الکترونيک چيست؟اگر مشتريان نتوانند محصول شما را پيدا کنند,آن را خريداري نميکنند.نکات بسيار زيادي در مورد روش هاي يافتن محصولات تجاري و فروش آنها وجود دارد که بايد توجه داشت.
جسنجوي داخل سايت (Onsite search): کاربران زماني که وارد سايت ميشوند از روش هاي فراواني استفاده ميکنند تا به هدف خود برسند.عده ي بسيار زيادي از جستجوي موجود در سايت استفاده ميکنند.همينجاست که بسياري از کاربران با مشاهده نتايج به اين نتيجه ميرسند که بهتر است باز هم به موتورهاي جستجو بازگردند چون جستجوي شما به درد نميخورد.
تمام مواردي که در بالا گفتيم زماني بسيار مفيد خواهند بود که کاربران شبکه ي داخلي و با اينترنت با اصول اوليه سئو آشنا شده باشند و آن را پياده کنند.

سئو طولاني مدت = کاربر راضي

seo-and-usbility

هدف نهايي و مهم تمامي موتورهاي جستجو پاسخ به سوالات و مشغله هاي ذهني کاربران است.در واقع ميتوان گفت موتورهاي جستجو,موتورهاي پاسخ به سوالات هستند.پاسخ همان هدف است و کلمه ي مورد نظر روش رسيدن به آن.

اين دوباره تکرار همان جمله است که قرار گرفتن در بالاترين رتبه هاي نتايج جستجو نهايتا به اين موضوع ميرسد که آيا کاربران به هدف خود ميرسند و چقدر سريع به آن ميرسند.در حال حاضر موتورهاي جستجو حدس ميزنند از طريق روش هاي گوناگون حدس ميزنند سايت چقدر خوب و مفيد است.روش هايي مانند تعداد لينک هاي ارسال شده به طرف وبسايت.اما شرکت هاي بزرگي مانند گوگل در حال کار بر روي اين موضوع هستند که رفتار کاربران را در وبسايت ها مورد بررسي قرار دهند و از اين داده ها استفاده کنند تا اطلاعات دقيق ترين نسبت به سايت ها پيدا کنند.اين به معنا است که نتايج جستجو کم کم به اين سمت ميرود که سايت ها براساس کاربردپذيري مرتب ميشوند.مطمئنا اين هدف که نتايج جستجو براساس معيارهاي بهتر مرتب بشوند و نتايج بهتري از طرف سايت هاي خوب به کاربران ارائه شود,مورد توجه تمامي موتورهاي جستجو است.

امروزه شما همچناني ميتوانيد با بازي کردن با قوانين موتورهاي جستجو و به دست آوردن اعتبار دروغين در رتبه هاي بالا قرار بگيريد.اما در هر صورت اين برنامه بسيار طولاني مدت است و نميتوان انتظار کوتاه مدت داشت زيرا الگوريتم ها هر لحظه در حال تغيير ميباشند و ايجاد نتايج پايدار و قابل اعتماد نياز به فعاليت و بررسي بسيار زياد دارد.

سئو کوتاه مدت بيشتر طراحي حرفه اي است

به خاطر داشته باشيد استفاده از روش هايي که از طريق آنها موتورهاي جستجو را گول زد و سريع به نتيجه رسيد بسيار اشتباه است.مشخصا داشتن سايت با طراحي حرفه اي و خوب با بررسي الگوريتم هاي امروزه موتورهاي جستجو منطقي و درست به نظر ميرسد.اما طراحي خوب همه چيز نيست در کنار طراحي مواردي هم هستند که شما در هر صورت بايد انجام بدهيد.

ساختار آدرس ثابت:اين کار باعث ميشود ديگران به راحتي به سايت و پست هاي شما لينک بدهند,تغيير دائمي ساختار لينک ها باعث سردرگمي و از دست دادن لينک هاي زياد ميشود.
به زبان کاربران صحبت کنيد:همه جا به زبان کاربران صحبت کنيد.در عناوين,هدينگ ها و متن موجود در صفحه.تا زماني که جستجو براساس پيدا کزدن کلمه دقيق در وبسايت است بايد کلمات را به شکلي به کار برد که کاربران استفاده ميکنند.اما شيرين زباني و يا استفاده از کلمات “من در آوردي” بزرگترين اشتباه است.
دسترسي پذيري (Accessibility):مدير وبسايت Useit اسپايدر گوگل را “پولدارترين کاربر نابيناي جهان” (The world’s richest blind user) مينامد.زيرا اسپايدر گوگل فقط ميتواند متن را متوجه شود و تصاوير را نميتواند درک کند و يا بخواند.هرچه موتورهاي جستجو براساس تکنيک هاي جديد سعي ميکنند شکل ها و موضوعات جديد را در وبسايت ها درک کنند.اما هنوز اين اصل ابتدايي در شناسايي متون بهترين و قابل اعتماد ترين روش براي اضافه کردن وبسايت به ايندکس است.
جلب توجه شبکه هاي اجتماعي و جذب لينک ها:در اين مورد بسيار در شبکه هاي اجتماعي پست هايي مانند “? روش ايجاد محتواي قوي” و يا “بهينه سازي محتوا” روش هاي مفيدي را به شما معرفي ميکنند.
پيروي از اين اصول دوگانه کاربردپذيري/سئو به شما کمک ميکند تا در رتبه هاي بالاي نتايج جستجو قرار بگيريد.و از همه مهم تري تعداد کليک هاي لينک هاي سايت خود را افزايش دهيد.کاربران تمايل زيادي دارند که فقط بر روي لينک اول کليک کنند اما بيشتر مواقع اين کار را انجام نميدهند.چرا؟زيرا معمولا اولين نتايج آن چيزي را که کاربران ميخواهند به آنها ارائه نميکنند,مشکلاتي مانند ساختار ضعيف سايت و طراحي ضعيف که منجر به سردرگم شدن کاربران ميشوند همه با هم ميتوانند دلايل خوبي باشند که کاربران به لينک هاي اول اعتماد نکنند.

تناقضات ميان سئو و کاربردپذيري

معمولا سئو و کاربردپذيري يکديگر را تقويت ميکنند اما گاهي همديگر را نقض ميکنند.به طور مثال مطمئنا ايجاد انبوه کلمات کليدي (keyword stuffing) تجربه منفي از بازديد سايت براي کاربر ايجاد ميکنند و منجر ميشوند که خواندن مطالب براي کاربران سخت و يا غيرممکن شود.

نمونه ي ديگر انتخاب کلمات است.کلمات انتخاب شده به عنوان کلمات اصلي پست و يا وبسايت معمولا کلمات پيچيده اي هستند که بيشتر مورد جستجوي کاربران قرار ميگيرند اما گاهي کلمات انتخاب شده اشتباه و يا به قدري پيچيده اند که هيچ کس نميتواند آنها را درک کند.

مورد ديگر فوترهاي زيبا است.فوترهاي زيبا باعث ميشوند که کاربردپذيري وبسايت افزايش پيدا کند اما امروزه براساس اصول جديد سئو هر نوع فوتري مورد تاييد نيست و فوترهاي که تعداد بيش از حدي لينک در آنها وجود داشته باشد از نظر سئو رد شده اند.فوترهاي زيبا و پر از لينک براي کاربراني که به آخر صفحه ميرسند و چيزي را که ميخواهند پيدا نميکنند بسيار مفيد است,زيرا آنها ميتوانند آنجا به جستجو بپردازند.زماني فوترهاي زيبا و پر از لينک بسيار خوب بود زيرا باعث ميشد که Link Juice از صفحات به هم منتقل شوند اما امروزه گوگل برخورد ويژه اي با وبسايت هايي که فوترهاي پر از لينک دارند مي کند.

از ميان روش هاي موجود ? روش کلي مورد توصيه بزرگان سئو و طراحي است که تناقضات ميان سئو و طراحي رفع شوند:

کوتاه مدت: ايجاد موازنه ميان ترافيک بيشتر (سئو بهتر) و بازخورد بهتر ( کاربردپذيري بهتر) براساس نيازهاي روز.اوليت بندي نيازها و انتخاب مهم ترين آنها براساس بازديد بيشتر و يا بازخورد بهتر ميتواند در کوتاه مدت بسيار مفيد باشد.
طولاني مدت: همان طور که در بالا گفتيم شما نهايتا بازديد بالايي را از طريق کاربردپذيري به دست خواهيد آورد.اجباري نيست که حتما شما تمامي اصول سئو و طراحي را انجام بدهيد. 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ