پردرآمدترین رشته های تحصیلی


وقتی از کودکان می‌پرسیم در آینده می‌خواهید چکاره شوید با چند پاسخ آشنا روبرو می‌شویم و بسیاری از آنها فارغ از هزینه‌های تحصیلی، چشم‌انداز شغلی و میزان علاقه و درآمد می‌گویند که می‌خواهیم دکتر، مهندس یا خلبان شویم.

 

امروزه انتخاب رشته تحصیلی مورد علاقه تنها تکه کوچکی از پازل تشخیص یک رشته تحصیلی ایده‌آل در دانشگاه‌ است چرا که امروز هزینه تحصیل و اطلاعات شغلی نیز از ضروریات انتخاب یک رشته ایده‌آل است.

 

مرکز ملی اطلاعات و آمار آموزشی آمریکا (NCES) در گزارش سالانه خود به منظور کمک به انتخاب رشته دانشجویان، اطلاعاتی را از چشم‌انداز شغلی رشته‌های تحصیلی منتشر کرده است.

 

به گزارش پایگاه اینترنتی «والزچیت شیت»، در گزارش NCES که با اطلاعات دستمزد و چشم‌انداز شغلی اداره کار آمریکا مرتبط است، فهرست رشته‌های تحصیلی دانشگاهی سودمند و پردرآمد به شرح زیر است:

 

 

مهندسی

افراد جویای مدرک تحصیلی مهندسی فرصت انتخاب گزینه‌های متعددی نظیر انتخاب رشته مهندسی عمومی و سایر مهندسی‌های متمرکز نظیر مهندسی نفت را دارند. اداره اطلاعات کار آمریکا میانگین درآمد سالانه گروه رشته‌های مهندسی را 74 هزار و 530 دلار برآورد کرده است که در این بین مهندسان شیمی با 94 هزار و 350 دلار و مهندسان نفت با 130 هزار و 280 دلار بیشترین میانگین درآمد سالانه را دارند.

 

شغل مهندسی علاوه بر اینکه درآمدی بالاتر از میانگین درآمد ملی در آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد در ضمن ثبات و آینده شغلی بالایی نیز دارد. از میان فارغ التحصیلان جدید رشته مهندسی 96.4 درصد استخدام شده‌اند. علاوه بر این با وجود اینکه برخی از رشته‌های مهندسی شاهد رشد کندی هستند اما پیش بینی می‌شود که برخی رشته‌های مهندسی نظیر مهندسی شهرسازی و نفت طی سال‌های 2012 تا 2022 میلادی شاهد رشدی سریعتر از میانگین رشد باشند.

 

 

علوم کامپیوتری و فن‌آوری

از طراحان بازی‌های کامپیوتری گرفته تا مهندسان داده پردازی، تمامی افرادی که در رشته‌های علوم و فن‌آوری کامپیوتری تحصیل می‌کنند به طور عمده از شانس استخدام بالایی برخوردار هستند. بنابر آمار،‌ نرخ استخدام فارغ التحصیلان رشته‌های کامپیوتر و فن‌آوری 95.8 درصد است.

 

میانگین درآمد سالانه این رشته از 62 هزار و 500 دلار در طراحی صفات وب گرفته تا 102 هزار و 190 دلار در مهندسی مطالعات کامپیوتری متغیر است. چشم انداز شغلی این رشته نیز قابل قبول است و پیش بینی می‌شود این رشته حدفاصل سال‌های 2012 تا 2022 میلادی شاهد رشد 37 درصدی باشد.

 

 

علوم زیست‌پزشکی

رشته زیست پزشکی با هدف پیوند پزشکی با زیست شناسی به منظور بهبود سلامت و رفاه طراحی شده و یک رشته رو به رشد است. 96.4 درصد از فارغ التحصیلان علوم زیست پزشکی استخدام می‌شوند و پیش بینی می‌شود این رشته حد فاصل سال‌های 2012 تا 2022 میلادی 27 درصد رشد داشته باشد. میانگین درآمد سالانه در این رشته 86 هزار و 960 دلار است.

 

 

پیراپزشکی

رشته پیراپزشکی با درآمد سالانه 90 هزار و 930 دلار درآمدی بالاتر از میانگین درآمد ملی سالانه دارد و پیش بینی می‌شود نرخ استخدام در این رشته به سرعت رشد کند. فارغ التحصیلان این رشته بر خلاف پزشکان محدودیت‌هایی نظیر هزینه کردن در دانشکده‌های پزشکی، شرکت در طرح‌های پزشکی و پرداخت هزینه بیمه تخلفات پزشکی احتمالی را ندارند. چشم‌انداز پیشرفت این رشته حدفاصل سال‌های 2012 تا 2022 میلادی 37 درصد پیش بینی می‌شود.

 

 

کار درمانی و فیزیوتراپی

متخصص کار درمانی به طور میانگین سالانه 75 هزار و 400 دلار درآمد دارد و متخصصان فیزیوتراپی نیز سالانه حدود 79 هزار و 860 دلار درآمد دارند. این رشته‌ها همچنین شاهد رشد استخدامی به ترتیب 29 و 36 درصدی حد فاصل‌ سال‌های 2012 تا 2022 میلادی خواهند بود.

 
در حالی که سودآوری یک رشته تحصیلی با میزان درآمدی که در آینده از این رشته‌ها کسب می‌شود قابل سنجش است اما با این حال جویندگان رشته‌های تحصیلی همچنین باید هزینه اولیه سرمایه گذاری و پرداخت شهریه را نیز مدنظر قرار دهند.