فرهنگ سئو در ایران

رضا شيرازي : شايد فرهنگ سئو در ايران ارتباط مستقيمي با فرهنگ استفاده مردم از فناوري­ هاي نوين و اينترنت داشته باشد. من به عنوان شخصي که در سالهاي اخير با مشتريان داخل و خارج از ايران در کسب و کارهاي مختلف ارتباط داشته ام اين تفاوت فرهنگي را شديدا احساس مي­کنم و اين موضوع يکي از دغدغه هاي اصلي ذهني من در چند سال گذشته بوده است.

 

به عنوان مثال در زمينه طراحي سايت زماني که يک مشتري در کشوري مانند کانادا مي خواهد سفارش طراحي سايت داشته باشد، سفارش خود را از طريق يک طرح RFP که شامل معرفي شرکت، اهدافي که دنبال مي کند، تکنولوژي هايي که علاقمند است از طريق آنها سايتش طراحي شود و نيازهايي که در وب سايت خود دارد ارائه مي دهد. حتي در صورتي که مشتري فوق اطلاعات فني دقيقي در اين زمينه نداشته باشد از يک متخصص براي تهيه RFP فوق کمک مي گيرد و بابت آن هزينه پرداخت مي کند. اما در ايران موضوع کاملا متفاوت است، در اکثر مواقع افرادي که براي سفارش کار طراحي سايت تماس مي گيرند تنها سوالي که مي پرسند در اين جمله خلاصه مي شود که هزينه طراحي سايت چقدر است؟ حتي زماني که از آنها سوال مي شود که چه هدفي را از داشتن سايت دنبال مي کنند، يا مي خواهند چه امکاناتي در سايت خودشان داشته باشند اطلاعات زيادي در اين زمينه ندارند و تا به حال راجع به اين موضوع فکر نکرده اند!

همين اتفاق در مورد سئو هم مي افتد و مي توانم بگويم که در مورد سئو وضعيت از اين هم بدتر است، اکثر افراد شناخت واقعي نسبت به اين علم ندارند و بعضا درخواست هاي غير منطقي و غير واقعي نسبت به کار دارند، به عنوان مثال من سال گذشته با مدير کارخانه اي صحبت کردم که اصرار داشت که بايد تمام ?? نتيجه اول گوگل براي سايت او باشد و حاضر بود مبلغ کلاني هم براي اين موضوع بپردازد. يا بعضا افرادي هستند که مي خواهند سايت آنها در تمام نتايج گوگل اول باشند و چنين تصوري نسبت به سئو دارند.

متاسفانه در چنين جامعه اي دو اتفاق مي افتد: عده اي با سو استفاده از جهل مشتريان، درآمدهاي کلان بدست مي آورند و از طرف ديگر مشتريان چنين سرويس هايي عمدتا به دليل داشتن توقعات غير واقعي و نداشتن دانش کافي در اين زمينه از شرکت ارائه دهنده خدمات ناراضي خواهند بود و البته در هر دو حالت فوق پروژه هاي تحت وب به سرانجام لازم و کافي نمي رسند.

فرهنگ سازي کار بسيار مشکلي است که به سادگي صورت نمي پذيرد و هزينه بالايي دارد، قطعا بهترين راه براي هر شرکت ارائه دهنده خدمات وب اعم از سئو، طراحي سايت و يا خدمات هاستينگ مشخص کردن مشتري هدف و صرف نظر کردن از بازار مشترياني است که اطلاعاتي در اين زمينه ندارند، زيرا هزينه فرهنگ سازي بسيار زياد است و نهايتا مشتري ممکن است به دليل عدم داشتن دانش کافي رضايتمندي لازم را علي رغم کيفيت بالاي خدمات ارائه شده نداشته باشد.

البته با وجود تمام مشکلاتي که در بازار وب ايران وجود دارد، به نظر من رشد فرهنگ وب در ايران در سالهاي اخير بسيار مناسب بوده گرچه هنوز هم فاصله بسيار زيادي با ساير کشورها داريم.

حدود هشت سال پيش بود که براي تقويت تيمي که داشتيم تصميم گرفتيم يک نفر متخصص سئو استخدام کنيم، آن زمان در تمام انجمن هاي اينترنتي مرتبط با طراحان سايت و برنامه نويسان و سايت هايي که در اين زمينه وجود داشتند آگهي استخدام ثبت کردم و نهايتا به اين نتيجه رسيديم که در ايران فردي که اطلاعاتي در اين زمينه داشته باشد وجود ندارد! خوشبختانه در حال حاضر کتابهاي بسيار مفيدي در اين زمينه به زبان فارسي وجود دارند و مقالات بسيار زيادي در اينترنت يافت مي شوند.

اميدوارم که با افزايش فرهنگ استفاده از فناوري و بخصوص سئو در ايران و افزايش سطح فرهنگ عمومي در اين زمينه نهايتا شاهد ارتقا سطح خدمات ارائه شده در کشور و افزايش بازدهي سازمان ها و شرکت هاي داخلي باشيم. وب سايت آي تي ايران و ساير سايت هاي اطلاع رساني و خبري در زمينه فناوري اطلاعات مي توانند نقش بسيار بزرگي در ارتقا دانش جامعه نسبت به فرهنگ سئو و ساير تکنولوژي هاي وب فارسي ايفا کنند و اميدوارم روزي برسد که فاصله اي ميان کشور ما و ساير کشورهاي پيشرفته در زمينه استفاده مردم از تکنولوژي هاي روز دنيا وجود نداشته باشد و بتوانيم بر روي لبه تکنولوژي دنيا حرکت کنيم.