ر ابطه ام اس و ورزش



اگر شما به ام اس مبتلا هستید، حرکت داشتن برای شما مهم است. عدم فعالیت فیزیکی می‎تواند علایم ام اس را تشدید کند. از طرف دیگر، ورزش می‎تواند:

۱. افسردگی و خستگی را کاهش دهد.

۲. قدرت عضلات را افزایش دهد.

۳. سبب تناسب اندام شود.

۴. حجم اکسیژن مورد مصرف بدن شما را افزایش دهد.

۵. کنترل مثانه و روده را بهبود بخشد.

ورزش و بیماری ام اس

ورزش‎هایی که باید در نظر داشته باشید

ورزش ‎هایی که می‎توانند بعضی از علائم ام اس را بهبود بخشند، شامل موارد زیر هستند:

۱. پیاده روی ورزشی ساده و ارزان قیمت است. سعی کنید از دستگاه تردمیل با سرعت قابل تنظیم استفاده کنید به صورتی که بتوانید در فضایی راحت و با دمای تحت کنترل پیاده روی کنید.

۲. شنا می‎تواند خستگی را رفع کند و هماهنگی بدن را در بیماران ام اس افزایش دهد. همچنین از افزایش دمای بدن شما جلوگیری می‎کند به طوری که تمایل بیشتری به ادامه ورزش خواهید داشت.

۳. تمرینات قدرتی با استفاده از وزنه یا دستگاه‎های بدن سازی می‎تواند به افزایش قدرت ماهیچه‎ها کمک کرده و خستگی را کاهش دهد. سعی کنید با یک مربی کار کنید تا برنامه‎ای را برای شما تنظیم کند که هماهنگ با سطح تحرک و انعطاف پذیری شما باشد. از اصول کار با وزنه بیشتر بدانید.

۴. یوگا می‎تواند انعطاف پذیری را افزایش دهد و تنش‎ها را از بین برده، خشکی ماهیچه را کاهش داده و دامنه تحرک‎تان را بهبود بخشد. همه چیز درباره یوگا و مدیتیشن را اینجا مطالعه کنید.

۵. تای چی ملایم‎تر از یوگا محسوب می‎شود و می‎تواند به طور کلی قدرت، انعطاف پذیری و توازن بدن را افزایش دهد. همچنین می‎تواند ظرفیت هوازی شما را ارتقا بخشد که اکسیژن بیشتری را در دسترس شما قرار می‎دهد. مطلب معرفی تای چی برای مبتدیان را اینجا بخوانید.

ورزش و بیماری ام اس

هنگام ورزش خود را خنک نگه دارید

وقتی دمای بدن شما افزایش می‎یابد، علایم ام اس تشدید می‎شوند. به منظور خنک شدن هنگام فعالیت بدنی:

۱. لباس‎های سبک و راحت (برای تنفس از راه پوست) بپوشید.

۲. در محل‎های دارای سیستم تهویه ورزش کنید.

۳. در استخر شنا کنید.

۴. نوشیدنی‎های سرد بنوشید.